Animatorski spodbujevalnik 2024/25 – blaženi Lojze Grozde

Objavljeno:  |  Avtor:
0 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 5 (št. glasov: 0, povprečna ocena: 0,00 od 5)
Nalagam...
LoadingDodaj med priljubljene

Kazalo:

  • KRATEK ŽIVLJENJEPIS
  • PREDSTAVITEV ORATORIJSKE TEME 2025
  • KVIZ O BL. LOJZETU GROZDETU
  • POGOVOR OB FILMU “SRCE SE NE BOJI
  • MOLITEV
  • SPOZNAVNE IGRE

A) KRATEK ŽIVLJENJEPIS

Otroštvo

Alojzij Grozde se je rodil 27. maja 1923 v Gorenjih Vodalah (danes Zgornje Vodale), v župniji Tržišče na Dolenjskem. Bil je nezakonski otrok Marije Grozde in Franceta Udovča. Tako oče kot kasneje očim sta ga zavrnila, zato sta zanj skrbela stari oče in teta Ivanka. Zelo je pogrešal svojo mamo in na pot v življenje je stopil z občutkom, da je nezaželen in drugim odveč.

Že majhnemu Lojzetu je bil pogovor z Bogom zelo všeč. Trileten je naprej molil rožni venec; k prvemu svetemu obhajilu je pristopil leto prej kot običajno, ker si je tega tako močno želel.

V Ljubljano po izobrazbo …

Bil je izredno bister, vsestransko nadarjen, vedoželjen in zagnan učenec. Zato je teta Ivanka (s pomočjo bana Marka Natlačena in dobrotnikov) poskrbela za njegovo nadaljnje šolanje v Ljubljani, kjer je sama tačas že služila pri Pogačarjevih v Štepanji vasi. Lojze je od tedaj stanoval v dijaškem zavodu Marijanišče ter obiskoval klasično gimnazijo (tedaj osemletno, 11—19 let).

… in celostno vzgojo

V Marijanišču je spoznal, da sicer potrebna intelektualna formacija ne zadošča. Da bi otesal svoj značaj in ne podlegel slabi družbi, je postal član (kasneje predsednik) Marijine kongregacije ter član Katoliške akcije (KA). Slednja je laikom pomagala prenoviti lastno krščansko življenje ter ga živeti v družbi.

Po pouku …

Vselej je vsakomur rad zastonj pomagal, se mu prilagodil in osebno posvetil: ves razred je držal pokonci. Bil je vsestranski športnik, dober boksar, pevec, šahist … pesnik in urednik glasila Izviri.

Predvsem pa je bil vnet častilec Evharistije ter Jezusovega in Marijinega Srca. To češčenje je z veliko gorečnostjo širil med vrstniki, ker je hotel h Kristusu pritegniti čim več mladih. Rad je poromal k Mariji Pomočnici na Rakovnik (»Veš mati Marija, ti si moja mati, jaz pa tvoj otrok.«) Svoje dosledno in vzorno krščansko življenje je zakoreninil v redni spovedi in vsakodnevnem prejemanju sv. obhajila. Na duhovnih vajah leta 1942 je zapisal: »Sveta Evharistija – sonce mojega življenja«.

Iskalec resnice

Lojze ni nikdar prijel za orožje, bil pa je bil izjemno osveščen dijak. Temeljito je preučil Cerkveni (verski in socialni) nauk ter idejne tokove in politične akterje svojega časa. Na njegovem predavanju o komunizmu so se vsi čudili, kako (ta dijak, sredi najstniških let!) do potankosti pozna Marxov materializem in ves zgodovinski razvoj komunizma – za katerega je se je kot zaveden Slovenec z bolečino zavedal, da bo opustošil slovenski narod.

Zadnja pot

Njegove slutnje o mučeništvu so se uresničile, ko je nezadržno hotel v začetku leta 1943 obiskati svoje sorodnike na Dolenjskem. Med drugim se je na prvi petek, 1. januarja 1943, spotoma ustavil v cistercijanskem samostanu v Stični, kjer je zadnjikrat prejel sveto obhajilo. Pri prvi hiši na Mirni ga je prijela partizanska straža. Pri njem so našli mašni molitvenik, italijansko prepustnico za potovanje, člansko izkaznico Katoliške akcije, knjigo »Hoja za Kristusom« ter knjižico o fatimski Materi Božji s podobicami. Po zasliševanju in krutem mučenju v bližnji gostilni so ga odpeljali v gozd blizu mirenskega gradu in umorili.

Po njegovi smrti

23. februarja 1943 so njegovo nepokopano truplo našli otroci, ki so nabirali zvončke. Bilo je popolnoma ohranjeno, brez znakov trohnobe, čeprav je ležalo sedem tednov in so bile temperature že dalj časa krepko nad ničlo. Na njem so bili dobro vidni znaki hudega mučenja. Pokopali so ga v Šentrupertu 25. februarja 1943.

13. junija 2010 je bil na Slovenskem evharističnem kongresu v Celju razglašen za blaženega. Leta 2011 so njegove relikvije prenesli iz Šentruperta na Zaplaz.

B) PREDSTAVITEV ORATORIJSKE TEME 2025

Za hitro predstavitev oratorijske zgodbe in vrednot lahko uporabite PPT predstavitev, ki je bila pripravljena v ta namen.

C) KVIZ O BL. LOJZETU GROZDETU

Predlog kviza o blaženem Lojzetu Grozdetu prilagamo v .pptx in v .docx formatu:

D) POGOVOR OB FILMU “SRCE SE NE BOJI

S skupino si ogledamo film »Srce se ne boji« (2019) in se pogovorimo ob spodnjih ali drugih vprašanjih. (Po potrebi se razdelijo v več manjših skupin.) Pogovor vodi oratorijski ali duhovni voditelj. Zaželeno je, da imajo udeleženci tik po ogledu filma nekaj trenutkov tišine, da ga malo reflektirajo. Voditelj izbere nekaj prizorov in jih z animatorji pokomentira, vodi pogovor. V pomoč so mu lahko spodnja vprašanja in predlogi. 

Prizor, vezan na Lojzetovo otroštvo [v filmu minuta 3]:

Se spomnite prizora na samem začetku filma, ki prikazuje Lojzetovo otroštvo? Bil je nezakonski otrok. Mama se je poročila z drugim moškim in ga dala v varstvo teti Ivanki.

  • Kako ste doživljali te prizore? Kako je Lojze prikazan in kako se je takrat počutil?
  • Kako je materina (in očetova) odsotnost zaznamovala Lojzetovo življenje? Bi mama sploh lahko ravnala drugače?
  • Koliko so mu lahko teta Ivanka in Pogačarjevi nudili to, kar naj bi mu oče/mama?

Dr. Štrukelj dodaja: »Vendar … bil je [Lojze] pripravljen na boj.« [5′]

  • Ali lahko včasih prav iz neugodnih življenjskih okoliščin iztržimo še večjo korist – po načelu »kar te ne ubije, te okrepi«?
  • V katerih primerih, pod kakšnimi pogoji?

Prizor, vezan na Lojzetovo voljo in motivacijo za šolanje, za spreminjanje svojega življenja na bolje [5′]:

Revni ljudje Lojzetovega časa niso imeli toliko podpore (raznih strokovnjakov, društev, svetovalnic …), da bi spremenili življenjske vzorce svojih prednikov. Dostopno pa je bilo, da so svoje težave »reševali« z alkoholom. Komentator Janez Pogačar pravi, da je bil Lojze s šolanjem v Ljubljani tega “rešen”.

  • Je res nujno, da bi Lojze po zgledu svojega očima zapadel v alkoholizem, če bi ostal v svojem okolju?
  • Kaj je dalo Lojzetu nov življenjski zagon?
  • Kaj pa lahko nas motivira, da bi sebe in vrstnike osvobajali od stvari, ki zasužnjujejo in pohujšujejo (ne le alkohol, tudi druge substance, pornografija, zasvojenosti s tehnologijo …)?
Na tem mestu prilagamo še možnost za osebno delo: 
  • Ali poznam ljudi v svoji okolici, ki jih je premamila skušnjava alkoholizma?
  • Kdaj ocenim, da gre pri nekom za alkoholizem? Kakšne pa so lahko posledice tega pri osebi?
  • Tudi jaz kdaj posežem po kakšnem kozarcu alkohola? S kakšnim namenom? Premislim kdaj o posledicah?
  • Za katero starost se mi zdi primerno uživanje alkohola in v kakšna je prava mera?
  • Ali znam gledati na hrano in pijačo kot na Božji dar, s katerim je potrebno ravnati spoštljivo, brez odmetavanja ali prekomernega uživanja?
  • Kako se soočam s težavami? Iščem resnično rešitev ali se zatečem h kratkotrajni zadovoljitvi, ki mi lahko pride v navado in zasvojenost?

Prizor, vezan na Alojzijevo možnost šolanja v Ljubljani [7′]:

  • Na kakšen način je bilo Alojziju omogočeno šolanje? Kaj je to pomenilo zanj in za celotno družino? Kako je izkazal hvaležnost za to?
  • Kdo pa v sedanjem času omogoča otrokom šolanje? Kako mi danes vrednotimo možnost šolanja?
  • Kako pojasniti vrstnikom in mlajšim otrokom, zakaj morajo biti hvaležni za možnost šolanja?

Prizor, vezan na zmerjanje Lojzeta v šoli in njegovo impulzivnost pri odzivanju [9’]:

Se spomnite besed: “A misliš, da bo kaj iz tega pastirčka. Izgleda, kot da niti do 5 ne zna prešteti. In še hodi bolj tako, tako, po kmečko … Reva … reva!”?

  • Zakaj so Lojzeta te besede prizadele? Kako se je odzval? Kaj bi pa ti naredil na njegovem mestu?
  • Kako je bil prikazan tik po tem, ko je sošolcu vrgel nožič? Kaj je s tem sošolcem sporočil?
  • Kaj pa to, ko je rekel, da bi mu ga vrgel še enkrat?
  • Kje je meja, kdaj je prav, da se postaviš zase, kdaj pa bi moral sprejemati križe (v tem primeru zmerjanje) s ponižnostjo?
  • Ali se znaš postaviti zase, drugim na spoštljiv način sporočiti, kadar gredo predaleč?
  • Kaj pa, kadar pa nič ne zaleže: vračaš “zob za zob” ali uspeš najti miroljubno rešitev oz. poiskati pomoč?

Pomemben poudarek za voditelja: Lojze je bil po naravi strašno ognjevit in impulziven, a je z Božjo milostjo dozorel v preudarno in trdno osebnost (ta ognjevitost se pokaže že v otroštvu, kasneje v metanju nožiča…):

N.Pomemben poudarek za voditelja: Lojze je bil po naravi strašno ognjevit in impulziven, a je z Božjo milostjo dozorel v preudarno in trdno osebnost (ta ognjevitost se pokaže že v otroštvu, kasneje v metanju nožiča…): “Simbolika in vzor Lojzeta Grozdeta je prav gotovo v tem, da se je, tako rekoč kot feniks, iz pepela revščine in zapostavljanja dvignil v táko osebnost.”

Prizor, vezan na Alojzijevo izgubljanje v povprečnosti [13′-16′], možnost za osebno delo:

»Vse kaže, da se bo Grozde izgubil v povprečju. Škoda. Škoda.« Novo šolsko okolje je Lojzetu prineslo nove možnosti, pa tudi past, da zapade v slabo družbo. On tega (brez ravnateljevega opozorila) sam ne bi opazil.

  • Kaj mu je ravnatelj v tistem času hotel povedati z navedenimi besedami?
  • Kaj bi lahko povprečnost pomenila takrat? Kaj pomeni danes?
  • Kdaj imam občutek, da »plavam s tokom« in se izgubljam v povprečju? Kaj me premami, da se odpovem lastni identiteti?
  • Katere darove in talente imam, ki me delajo edinstvenega? Jih prepoznavam in razvijam?
  • Kako svoje talente delim z drugimi in jih uporabljam v dobro okolice?

Prizor, vezan na sošolca Toneta in Lojzetovo zagovarjanje pravih načel [19′-22′]:

(Zgolj za oporo voditelju pri razlagi: Katoliška akcija je gibanje (kasneje tudi organizacija) za sodelovanje laikov v apostolskem delu Cerkve. Ustanovil jo je 1922 papež Pij XI. z okrožnico Ubi arcano, nato pa jo razvijal z vrsto okrožnic, pisem in govorov. Njen namen je bil vzbujati pravo katoliško duhovnost in uveljavljati katoliška socialna načela, zato je veljal njen boj liberalizmu, sekularizmu in socializmu. V Sloveniji ni več prisotna.) 

Lojze se je včlanil v “Katoliško akcijo”, ki je laikom pomagala prenoviti lastno krščansko življenje ter ga živeti v družbi. Nikdar ni prijel za orožje, je pa zelo dobro spoznal katoliški nauk ter ideološke in politične razmere svojega časa.

Film pove, da je deloval na “ideološki fronti”. Tedaj so se širile ideje, ki so obljubljale blagostanje in odpravo krivic. Vendar so te (na videz človekoljubne) ideje prinašale resnico, pomešano z zmoto in lažjo. Iz družbe so hotele “izriniti” Boga. Lojze, ni nasedel tem zapeljivim “rešitvam”, ki bi ga odtrgale od Kristusove ljubezni – vira vse dobrote.

  • Kako danes mi delujemo na »fronti za Boga«?
  • Se zanimam za dogajanje v svoji okolici, v družbi?
  • Ali – kot birmanec ali srednješolec – poznam krščansko vero in družbeni nauk Cerkve? Si že slišal za Katekizem katoliške cerkve oz. njegov povzetek (Kompendij) ali pa za “Youcat”, “Docat” in druge priročnike za mlade?
  • Katere brezbožne idelologije so po tvojem mnenju razširjene danes?
  • Kako lahko jaz danes prepoznavam in se izognem navideznim »rešitvam«, ki bi me odvrnile od Boga?
Na tem mestu prilagamo še možnost za osebno delo: 
  • Kako pa sem jaz vztrajen pri odločitvah, za katere se odločim na podlagi vesti, preko katere mi govori sv. Duh?
  • Klonim pod vplivom družbe? V čem? Kje imam še priložnost za boj v odločnosti?

Alojzij kot svetnik in priprošnjik:

  • Kaj smo prepoznali kot tiste njegove kvalitete, ki jih lahko razvijamo tudi v svojih življenjih? V čem nam je v spodbudo in zgled?
  • Za katero stvar bi se lahko bl. Lojzetu Grozdetu tudi mi priporočali?

E) MOLITEV

Uvodna molitev

Pripomočki: listki (2 za vsakega udeleženca), pisala, lepilo.

Pred začetkom pripravimo prostor (prižgemo svečko) in naredimo znamenje križa.

Pesem: Nihče ne ljubi te kot jaz

Voditelj: Glavna oseba letošnjega oratorija, blaženi Alojzij Grozde, je v eni izmed svojih pesmi zapisal tudi naslednje besede: »Srce se ne boji«. Ali to velja tudi za naše srce? Če dobro premislimo, bo verjetno vsak izmed nas našel nekaj stvari, ki v njem vzbujajo negotovost. Verjetno se vsak izmed nas kdaj sooča z dvomi (npr.: ali sem se prav odločil, ko sem na testu obkrožil tisti odgovor?), tesnobnimi mislimi (kaj, če bo šlo pri predstavitvi kaj narobe?) ali strahovi (bojim se, da ne bom našel prijateljev). Na listek zapišite, s kakšnimi strahovi, dvomi in tesnobnimi mislimi ste se že srečali. Pomislite, kakšne misli so se vam podile po glavi v preteklem tednu, nato pa lahko dodate, če se spomnite še česa za nazaj.

(Ko udeleženci končajo s pisanjem, voditelj vsakemu razdeli še en listek. Oba listka nato prepognejo in zalepijo skupaj tako, da nastane križ.)

Voditelj: Naši strahovi so lahko eden izmed križev, ki jih nosimo s seboj. Včasih se nam mogoče zdi, da so za nas preveliki in pretežki ter jih ne moremo nositi sami. Takrat se spomnimo, da pravzaprav s svojim križem nismo sami. Z nami je naš Oče, ki nas vedno spremlja in je z nami tudi takrat, ko nas je strah in nam je težko. Nanj se obrnimo tudi zdaj in v molitvi Oče naš in pred Njega položimo svoje strahove in skrbi ter ga prosimo, da nas še naprej vodi, spodbuja, pomaga in usmerja.

Molitev: Oče naš

Voditelj: Naj nas na naši poti spremlja tudi blaženi Alojzij:

Nebeški Oče, v blaženem Alojziju Grozdetu
si nam razodel zgled ljubezni do Kristusa
in doslednega življenja po evangeljskih načelih,
za katere je v moči evharistije živel in deloval
vse do svojega pogumnega pričevanja v smrti.
Njegova kri naj bo resnično seme za našo zvestobo,
edinost, odpuščanje in spravo.
Nebeški Oče, na priprošnjo blaženega Alojzija Grozdeta
mi podeli milost, za katero Te prosim: 
podari mi pogumno srce,
da bom zmogel kljub svojim strahovom
s svojim življenjem pričevati o Tebi in Zate.

Pesem: Živi na polno ali Bojim se samote

Molitev za kanonizacijo blaženega Alojzija Grozdeta

Vsemogočni Bog, izvir vse svetosti in slava mučencev.
Našemu narodu si podaril čudoviti zgled blaženega Alojzija Grozdeta
v njegovi popolni hoji za Kristusom, vse do prelitja krvi.
Evharistija, katero je imenoval Sonce mojega življenja,
je duhovno krepila njegovo mlado dušo
v premagovanju življenjskih preizkušenj.
Pogosto prejemanje zakramenta sprave ga je usmerjalo
na pravo pot za Kristusom, našim edinim Odrešenikom.
Tako je mnogim mladim postal vzornik zglednega krščanskega življenja.
Iz ljubezni do bližnjega je širil slavo Božjega kraljestva med svojimi vrstniki
ter jih navduševal za zvestobo Bogu, katoliški Cerkvi in narodu.
V duhu popolne pripadnosti Kristusu in Cerkvi
je za ceno mučeništva daroval svoje mlado življenje.
Dobri Oče, podeli našemu narodu milost,
da ga bomo pred vesoljno Cerkvijo smeli častiti tudi kot svetnika.
Po Kristusu, našem Gospodu. Amen.

Na koncu molitve lahko dodamo litanije v čast bl. Alojziju Grozdetu:

  • Gospod, usmili se – Gospod, usmili se.
  • Kristus, usmili se – Kristus, usmili se.
  • Gospod, usmili se – Gospod, usmili se.
  • Kristus, sliši nas – Kristus, sliši nas.
  • Kristus, usliši nas – Kristus, usliši nas.
  • Bog Oče nebeški, – usmili se nas.
  • Bog Sin, Odrešenik sveta
  • Bog Sveti Duh
  • Sveta Trojica, en sam Bog
  • Sveta Marija – prosi za nas.
  • Sveti Jožef
  • Blaženi Alojzij Grozdé
  • Mučenec vesoljne Cerkve
  • Sin slovenske matere
  • Pričevalec našega časa
  • Goreč v veri
  • Trden v upanju
  • Velik v ljubezni
  • Alojzij, beli cvet mladosti
  • Alojzij, modri cvet zvestobe
  • Alojzij, rdeči cvet mučeništva
  • Alojzij, Alojzij, priprošnjik v trpljenju
  • Alojzij, čudoviti sad Evharistije
  • Goreč v veri
  • Trden v upanju
  • Velik v ljubezni
  • Apostol evharistije
  • Častilec evharistije
  • Pričevalec evharistije
  • Zgled vztrajne molitve
  • Ljubitelj zakramenta sprave
  • Velik v odpuščanju
  • Odločen v odpovedi
  • Velikodušen v solidarnosti
  • Neomajen v zvestobi
  • Častilec Jezusovega Srca
  • Ljubitelj Brezmadežne
  • Zvesti sin Cerkve
  • Mučenec za vero
  • Zavetnik mladine
  • Priprošnjik v stiski.
  • Jagnje Božje, ki odjemlješ grehe sveta – prizanesi nam, o Gospod. 
  • Jagnje Božje, ki odjemlješ grehe sveta – usliši nas, o Gospod. 
  • Jagnje Božje, ki odjemlješ grehe sveta – usmili se nas.

V Gospodovih očeh je dragocena – smrt njegovih svetih.

Molimo. Nebeški Oče, na priprošnjo blaženega Alojzija Grozdeta nam pomagaj, da bomo pogumni in dosledni v življenju po evangeliju. Njegova življenjska daritev naj bo mladim vzor za iskanje pravih idealov, vsem pa v pomoč pri delu za spravo in mir. Po Kristusu, našem Gospodu. Amen.

E) SPOZNAVNE IGRE

domine

Vodja igre razloži potek igre. Vsi animatorji predstavljajo domine, ki se sestavijo na podlagi tega, kar radi počnejo. Vodja igre začne: pove svoje ime, iztegne levo roko, in pove, kaj rad počne. Animator, ki ima prav tako rad to dejavnost, ga prime za roko (samo en). Tudi ta pove svoje ime in dejavnost, ki je obema skupna. Nato iztegne še svojo levo roko in izbere novo dejavnost. Igro zaključimo, ko še zadnjo domino postavimo na svoje mesto. To naredimo tako, da zadnji in prvi animator poiščeta dejavnost, ki jima je skupna. V primeru večjega števila animatorjev lahko igro prilagodimo in začnemo v obe smeri (levo in desno).

izprazni Miklavževo vrečko

Pripomočki: vreča, list in pisalo za vsakogar, vsak igralec posodi eno svojo (manjšo) stvar.

V sobi se ugasne luč. V tem času vsak izmed prisotnih vrže v vrečo neko svojo stvar. Če ne razpolagate z vrečo, lahko samo označite polje na sredini sobe ali pa najdete kateri drugi primeren predmet npr.: škaf. Ko vsi udeleženci zaključijo, se luč prižge in si ogledate stvari.

Vodja igre naj pazi, da zatemnitev ne bo trajala dlje kot eno minuto, hkrati imajo udeleženci tudi samo eno minuto časa za ogled daril. Vsak udeleženec nato poskuša na list napisati, komu kakšna stvar pripada. Potem se morajo stvari razporediti. Ker angelčki stavkajo in se Miklavž ne spomni, komu so namenjena darila, mu animatorji pomagajo narediti nekaj reda s tem, ko so prej določili – zapisali na list, komu pripada predmet. Za vsak predmet najdita lastnika, tako da najprej preberete zapisane predloge. Ko se predmet vrne lastniku, se lahko le-ta predstavi.

osebna abeceda

Pripomočki: papir (glej »abeceda_priloga.pdf«) in pisalo za vsakega animatorja.

Vsakemu igralcu damo vnaprej pripravljen papir, na katerem so na levi strani papirja napisane vse črke v enem stolpcu. Na voditeljev znak poskuša vsak animator za druge animatorje najti lastnosti, ki se začnejo z ustrezno črko v stolpcu. Pri tem mora paziti, da pri dveh zaporednih črkah v stolpcu ne gre za lastnosti istega igralca.

Primer: A: (ananas) Julija rada jé ananas. B: (brat) Filip ima brata. C: (Cres) Marko je bil letos na Cresu. Da bo izpolnjevanje lista lažje, lahko dovolite, da si med seboj zastavljajo vprašanja in se tako še bolje medsebojno spoznajo.

sadna solata

Animatorji se razporedijo v skupine po 4-8 članov, na podlagi skupnih lastnosti. Vsaka skupina se poimenuje po vrstah sadja, npr. kivi, banana, itd. Animatorji se posedejo v krog, tako da člani iste skupine ne sedijo skupine. Eden izmed animatorjev se postavi na sredino kroga. Igralec na sredini zakliče eno vrsto sadja, animatorji te skupine pa morajo zamenjati svoje mesto sedenja. Oseba na sredini mora medtem poiskati prosti sedež, če je pri tem uspešna postane ta vrsta sadja. Če oseba na sredini zakliče: »sadna solata«, morajo vsi igralci poiskati drugo mesto, ki pa ne sme biti sosednje njihovemu.