Animatorski spodbujevalnik 2023/24 – 3. dan: ČISTOST

Objavljeno:  |  Avtor:
0 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 50 glasov, povprečno: 0,00 od 5 (št. glasov: 0, povprečna ocena: 0,00 od 5)
Nalagam...
LoadingDodaj med priljubljene

Kazalo:

  • A) RAZLAGA VSEBINE DNEVA
  • B) POGOVOR OB SVETOPISEMSKEM ODLOMKU DNEVA
  • C) MOLITEV OB VREDNOTI ČISTOSTI
  • D) POGOVOR OB PRIČEVANJU ZALJUBLJENOST BREZ OBŽALOVANJA
  • E) POGOVOR OB DOKUMENTARNEM FILMU: GLAVA, SRCE, SVET
  • F) DEJAVNOSTI NA TEMO ČISTOSTI
  • G) DRUGE POVEZAVE

A) RAZLAGA VSEBINE DNEVA

Vrednota: ČISTOST
Simbol: LILIJA
Svetopisemski odlomek: Slavite Boga v svojem telesu (1 Kor 6,18-20)

Povzetek zgodbe

Pripovedovalka Suzana pove, kako jo je Daniel rešil pred dvema pokvarjenima sodnikoma, ki sta jo poželela. Ker se jima ni hotela predati, sta jo obtožila prešuštva z nekom drugim. Ko jo ljudstvo že hoče kamnati, nastopi Daniel in z zasliševanjem dokaže laž sodnikov ter Suzano reši smrtne kazni.

Razlaga zgodbe

Tema današnjega dne (čistost in v dramskem odlomku tudi spolna nedotakljivost) je zelo delikatna. Sveto pismo namero dveh sodnikov, da bi Suzano prisilila v spolni odnos, jasno izrazi z besedami: »Glej, vrtna vrata so zaklenjena, nihče nas ne vidi – in midva te želiva. Zato privoli in spi z nama.« (Dan 13,20) V oratorijski zgodbi smo v želji, da bi bil dogodek razumljiv tudi majhnim otrokom, stopnjo spolnega nadlegovanja nekoliko omilili (»Daj, sedi k meni v naročje in se malo stisni k meni,« »Pa daj no, tako si želim! Daj mi en objem in poljub!«). Kljub temu pa je v zgodbi jasno vidno, da sta sodnika proti Suzanini volji  želela prekoračiti njene meje in vdreti v njeno intimo. Pomembno je, da igralci prizor korektno odigrajo, se ne norčujejo iz besedila med sodnikoma in Suzano ter ne dodajajo dodatnih besed in gibov, ki bi lahko preveč nazorno prikazovali spolno nadlegovanje. Prav tako ga je potrebno pri katehezah udeležencem razložiti na način, primeren  njihovi starosti.

Aktualizacija vrednote

Čistost je zelo široka vrednota in gotovo vrednota dneva, ki bo na letošnjem oratoriju predstavljala največji izziv. A v današnji družbi je še posebej pomembno, da o njej spregovorimo, saj popularna kultura kot vrednoto predstavlja njeno nasprotje. S tem bomo otrokom in mladim pomagali graditi čisto ljubezen in se obraniti pred ranami nečistosti.

RAZLAGE OSNOVNIH POJMOV

Preden podrobneje pogledamo, katera sporočila in poudarki glede čistosti so primerni za določeno starost udeležencev, preglejmo osnovne pojme. Pri tem bomo povzemali Katekizem katoliške Cerkve (KKC), ki lepo in zelo jedrnato opiše področje vrednote čistosti.

V katoliškem okviru se pojem čistosti v širšem smislu nanaša na »čisto srce« (npr. »Blagor čistim v srcu …«), ki po Katekizmu Katoliške cerkve (2518) obsega tri področja: a) ljubezen do bližnjega, b) čistost ali spolno urejenost in c) ljubezen do resnice in pravo vero. Na oratoriju želimo v povezavi z zgodbo o Suzani in dveh sodnikih spregovoriti o drugem področju, ki se dotika pozitivnega, urejenega odnosa do telesa in spolnosti

Čistost v tem pomenu pomeni uspelo vključitev/integracijo spolnosti v osebo. (KKC 2337) Z drugimi besedami: o čistosti govorimo, ko je oseba uspela uravnotežiti telo, duha in dušo in dala tudi spolnosti pravo mesto, ki ji pripada. 

Čistost je na eni strani krepost, pa tudi božji dar, milost. To pomeni, da si moramo zanjo prizadevati sami, hkrati pa nam pri tem lahko pomaga Sveti Duh. (KKC 2345)

Krepost čistosti se daje voditi kreposti zmernosti. Ta pomeni naš trud, da bilo naše življenje uravnoteženo, da ne bi bilo ničesar preveč. Varuje nas pred tem, da bi nas sicer prijetna in lepa občutja zasužnjila (odvisnosti – tudi od pornografije, spolnosti, družabnih omrežij). (KKC 2341) 

»Čistost postavlja zahtevo po sramežljivosti. Sramežljivost je sestavni del zmernosti. Sramežljivost varuje intimnost osebe in v ta namen zavrača razkrivanje tega, kar mora ostati skrito. Naravnana je na čistost in izpričuje njeno tenkočutnost. Sramežljivost vodi poglede in kretnje tako, da se skladajo z dostojanstvom oseb in njihove povezanosti.« (KKC 2521)

Vzdržnost je zavestna odločitev, da se par vzdrži spolnih odnosov. K vzdržnosti Jezus vabi vse neporočene pare. »Zaročenca […] bosta v tej preizkušnji [gledala] odkrivanje medsebojnega spoštovanja, vajo v zvestobi in upanje, da bosta drug drugega prejela od Boga. Izraze nežnosti, ki so značilni za zakonsko ljubezen, bosta prihranila za čas zakona. Drug drugemu bosta pomagala rasti v čistosti.« (KKC 2350)

Na spolno željo in spolni užitek Cerkev ne gleda kot na nekaj slabega. Oba sta dana od Boga in pomagata, da mož in žena hrepenita po telesni bližini drug drugega. V okviru zakona in medsebojne podaritve lahko zakonca v čistosti uresničujeta spolno željo in doživljata spolni užitek. 

Če spolno željo usmerimo od njenega namena podaritve v izkoriščanje druge osebe za lastni spolni užitek, prehajamo v nasprotje čistosti, v nečistost. Nečistost je neurejena želja po spolnem užitku (tudi poželenje) ali njegovo neurejeno, prekomerno uživanje. Spolni užitek je neurejen, če ga človek išče zaradi užitka samega, ne pa tudi zaradi ljubečega odnosa med možem in ženo ter odprtosti za novo življenje. (KKC 2351) 

Med mladimi so najbolj razširjene naslednje oblike nečistosti: 

  • Masturbacija (samozadovoljevanje) – prostovoljno draženje spolnih organov z namenom, da bi dosegli spolni užitek zunaj ljubečega partnerskega odnosa. (KKC 2352) Zelo pogosto vodi v odvisnost in občutke krivde. 
  • O pornografiji govorimo, ko so dejanska ali zaigrana spolna dejanja iztrgana iz intimnosti partnerjev in premišljeno razkazovana tretjim osebam. Pornografija je huda kršitev dostojanstva tistih, ki se ji predajajo (igralci, trgovci, občinstvo), kajti tu vsakdo postane predmet naslade ali dobička za drugega. (KKC 2354) Izredno pogosto je sodelovanje v pornografskih posnetkih prisiljeno ali celo posledica trgovine z ljudmi. Zelo škodljiva je tudi za gledalca, saj ga zaradi delovanja naših možganov vodi v odvisnost ter prikazuje lažno podobo spolnih odnosov ter odnosa med moškim in žensko, ki v resničnosti povzroča velike psihološke rane in prizadetost. 
  • Nečistovanje je telesno združenje neporočenega moškega in neporočene ženske zunaj zakona. Pod nečistovanje spadajo tako spolni odnosi pred poroko kot varanje sozakonca z drugo osebo (tudi prešuštvo). »Nečistovanje hudo nasprotuje dostojanstvu oseb in človeške spolnosti, ki je naravno naravnana na blagor zakoncev kakor tudi na roditev in vzgojo otrok.« (KKC 2353) Cerkev torej vidi predzakonske spolne odnose kot nekaj slabega, ker spolne odnose s tem razvrednotimo in ker negativno vplivajo na pripravo zaročencev na zakonsko življenje. 

Katekizem poudarja, da je k čistosti poklican vsak krščen človek ne glede na to, ali smo samski ali poročeni, duhovniki ali redovniki. (KKC 2348) Za čistost in boj proti skušnjavam nečistosti pa si moramo prizadevati prek celostnega očiščevanja srca in zmernosti na vseh področjih. (KKC 2530) To pomeni, da se vadimo v obvladovanju samega sebe. Kreposten in čist človek namreč izgrajuje samega sebe s številnimi svobodnimi odločitvami za dobro (KKC 2343), s čimer se osvobaja od skušnjav in greha. »Alternativa je jasna: ali človek ukazuje svojim strastem in doseže mir ali pa pusti, da ga strasti zasužnjijo, in postane nesrečen (Prim. Sir 1,22).« (KKC 2339)

SPOROČILA IN VSEBINSKI POUDARKI

Na Oratoriju želimo o čistosti, spolnosti in telesu spregovoriti predvsem s pozitivnega vidika, hkrati pa je potrebno opozoriti tudi na pasti na tem področju, s katerimi se otroci in mladostniki žal vsakodnevno srečujejo. Zavedamo se, da v okviru ene oratorijske kateheze ni mogoče spregovoriti o vseh naštetih tematikah. Zato spodnji seznam vsebinskih poudarkov ni seznam vseh sporočil, ki jih je potrebno pri katehezi podati. Je nabor možnih poudarkov, izmed katerih se lahko animator bolj osredotoči na enega ali več izmed njih, odvisno tudi od starosti udeležencev in zrelosti skupine, ki jo ima pred seboj. 

Tu je nekaj sporočil, ki so pomembna za otroke in mlade (številka v oklepaju pomeni, da je za to sporočilo predvideno, da ga podamo udeležencem tistega triletja OŠ in starejšim):

  • Lepota in dragocenost človeškega telesa
    • Človeka je skupaj s telesom ustvaril Bog po svoji podobi, zato je tudi naše telo čudovito in sveto. 
    • Fantje in dekleta se med seboj razlikujemo tako po telesnih kot psihičnih lastnostih. Ta različnost nas bogati in prav je, da se med seboj spoštujemo, cenimo in dopolnjujemo. 
    • (3.) Čudovito je tudi, kako se telesa fantov in telesa deklet razvijajo iz otroških v odrasla telesa, ki bodo sposobna tudi sama ustvarjati novo življenje, novega človeka. 
  • Spoštovanje telesa
    • Ker so naša telesa čudovita in sveta, je pomembno, da spoštujemo in cenimo tako svoje telo kot telesa drugih. 
    • Spoštovanje telesa pomeni tudi, da: 
      • se vsak lahko o svojem telesu odloča sam in ga nihče ne sili v nekaj, česar ne želi;
      • se ne norčujemo iz teles drugih, njihovih oblačil ipd., ampak jih raje pohvalimo … 
      • (1.) ima vsak pravico do zasebnosti, ko je na stranišču, se preoblači itd. 
      • (1.) nikomur ne pošiljamo golih fotografij nas samih (2.) in nikogar ne prosimo za fotografije njihovih ali drugih golih teles;
      • (3.) z oblačenjem (razgaljenostjo) ne izzivamo poželenja nasprotnega spola.
    • Če se nam zgodi, da kdo našega telesa ne spoštuje, to povemo staršem. Če ne moremo njim, povemo drugi odrasli osebi, ki ji zaupamo. (3.) Če kdorkoli krši našo pravico do zasebnosti, nas ustrahuje in sili v spolna dejanja ali kakorkoli prestopa naše meje na telesnem/spolnem področju, to jasno izrazimo tej osebi in povemo tudi staršem ali drugi zaupanja vredni odrasli osebi.
    • (3. – za dekleta) Bog je žensko telo ustvaril z izjemno sposobnostjo, da se lahko v njem spočne, razvije in rodi novo življenje. Ustvaril mu je tudi sposobnost, da se dojenček iz njega hrani še mesece po rojstvu. Žensko telo je torej nekaj čudovitega in najdragocenejšega, kar kot človeštvo imamo. Kako pa ravnamo z najdragocenejšimi stvarmi? Še školjke skrivajo bisere za trdnim oklepom. Zato bodimo tudi dekleta »izbirčna« in ne odpirajmo svojega »oklepa« vsakomur. S tem ko dekleta spoštujemo sebe in svoje telo ter cenimo svojo čistost, damo tudi fantom razumeti, da je naše telo zaklad, ki ga je potrebno varovati, in ne trofeja, ki se jo lahko osvoji. Fant, ki te bo imel zares rad, ne bo pritiskal nate, da se mu predaš. 
    • (3. – za fante) Bog je ženskim telesom podaril izjemno sposobnost porajanja in skrbi za novo življenje. Moški pa imamo večjo fizično moč, ki je namenjena zaščiti naše žene in naše družine. Fantje smo varuhi in zaščitniki deklet, ne izkoriščevalci njihove lepote in privlačnosti. To je naš boj in naše viteštvo, ki pa se začenja najprej v našem srcu, v naših pogledih.
  • Ljubezen in čistost
    • Čistost je nekaj lepega. V prvi vrsti pomeni, da spoštujemo svoje telo in telesa drugih. 
    • (1.) Prava, čista ljubezen med ljudmi je tista, ki dela v dobro osebe, ki jo imamo radi, in ne uporablja telesa drugega za lastni užitek. 
    • (2.) Ko se mož in žena ljubita, se podarita drug drugemu. To naredita s poroko, kjer si obljubita, da bosta za vedno »drug od drugega«. S telesi se podarita drug drugemu s poljubi, objemi … na poseben način, ki je namenjen le možu in ženi ob spolnem odnosu. 
    • (3.) Jezus nas uči, da je edini primerni prostor za spolne odnose znotraj ljubeče zakonske zveze. Najpomembnejši razlogi za to so: 
      • Čistost in vzdržnost pred poroko nas kot osebe in kot par delata notranje bogatejše. Paru omogočata, da se med seboj bolj celostno spozna, in mu pomagata zoreti za pravo ljubezen, saj ni »zaslepljen« od telesnega vidika svoje ljubezni in privlačnosti. 
      • Spolni odnos je največ, kar si lahko dva podarita na telesnem področju. Odnos pa zajema še druga področja (prijateljstvo, zaupanje, skupne interese, skupen dom, premoženje, skupno vizijo za prihodnost …). Vse to si mož in žena obljubita in podarita ob poroki. Telesno področje (spolni odnosi) so torej kot češnja na torti te medsebojne podaritve. Če si na telesnem področju podarimo vse, na ostalih pa ne, obstaja velika verjetnost, da bomo ranjeni in prizadeti. 
      • Namena spolnih odnosov sta dva: tako gradnja medsebojnega odnosa in užitek kot podarjanje novega življenja (spočetje). 
    • (3.) Živeti v čistosti ni preprosto, vendar se splača, saj nas osrečuje in obvaruje pred mnogimi ranami.
  • Nečistovanje
    • (1.) V našem življenju obstajajo stvari, ki so nasprotne čistosti. Prav vse izmed njih so za nas škodljive in nas ranijo, čeprav se morda za katero na prvi pogled zdi, da je neškodljiva (npr. samozadovoljevanje, pornografija …). 
    • (2.) Da smo si fantje in dekleta med sabo privlačni, je nekaj lepega in normalnega. Vendar se lahko zgodi, da ta privlačnost preide v poželenje. To je takrat, ko mi ni mar za osebo, ki me privlači, temveč hočem njeno telo uporabiti le za lastni užitek. 
    • (2.) Takšnemu poželenju sta se predala tudi sodnika v zgodbi. Predaja se mu tudi tisti, ki gleda pornografijo ali gole slike oseb nasprotnega spola (in se ob tem celo samozadovoljuje). 
    • (2.) Gledanje golih fotografij in pornografije je torej nekaj slabega, ker s tem ne spoštujemo teles drugih oseb, temveč jih uporabljamo za svoj užitek. 
    • (3.) Poleg tega pornografija nujno vodi v odvisnost, saj naši možgani niso ustvarjeni, da bi lahko »predelali« množico takšnih spolnih stimulacij na zdrav način. 
NAVEZAVA NA ORATORIJSKO ZGODBO
  • Sodnika sta storila greh nečistosti in nista spoštovala Suzaninega telesa: 
    • ker sta Suzano silila v nekaj, česar ona ni želela storiti;
    • ker je bila Suzana poročena;
    • ker sta bila vsak s svojo ženo poročena tudi sodnika; 
    • (1.) ker sta hotela Suzanino telo uporabiti za svoj užitek. 
    • Dodatno sta naredila slabo stvar, ko sta lagala, da je Suzana naredila nekaj, česar v resnici ni, in bi bila za to kaznovana, če ji ne bi na pomoč priskočil Daniel. 
Dodatek: MOŽNI ODGOVORI NA PROVOKATIVNA VPRAŠANJA

Ko se bomo s starejšimi udeleženci ali z animatorji pogovarjali o vprašanjih čistosti in spolnosti, se zlahka zgodi, da bodo vprašanja (ali kritike zavzemanja za čistost) nanesla na spolne zlorabe v Cerkvi ali na to, da obstajajo določeni duhovniki, ki imajo skrivoma spolne odnose in celo otroke. Naj nas ta vprašanja ne presenetijo, saj so logičen odgovor na dvoličnost tistih oseb v Cerkvi, ki so na hud način zlorabile zaupanje ljudi. 

Prav je, da takšna zla in nemoralna dejanja obsodimo. Lahko pa ob tem poudarimo dve dejstvi. Prvo je, da na vsakega duhovnika, ki je prekršil svoje obljube, obstaja tisoče drugih, ki srečni živijo celibat in celotno svoje življenje darujejo za pomoč ljudem in oznanjevanje evangelija. Pomislimo samo na mater Terezijo, Petra Opeko ali pa dobre duhovnike, ki jih poznamo. Drugo dejstvo pa je, da slabotnost posameznika oz. njegove nemoralne odločitve niso dokaz, da je čistost nemogoče živeti ali da ne gre za dobro življenjsko usmeritev. Ravno nasprotno! Takšni primeri nam kažejo, kako pomembna je čistost in kako uničujoče je lahko, če je ne gojimo v svojem življenju. (Primer za lažjo primerjavo: nekdo, ki divja po avtocesti s hitrostjo 250 km/h in povzroči nesrečo s smrtnim izidom, ni dokaz, da je omejitev 130 km/h nesmiselna in jo je nemogoče upoštevati, temveč da je ta dobra in potrebna.)  

Razlaga simbola

S svojimi elegantnimi belimi trobentastimi cvetovi in sladkim vonjem je bela lilija že dolgo veljala za simbol čistosti. V krščanski simboliki in umetnosti je močno povezana z Devico Marijo. Njeni čisti beli cvetovi predstavljajo Marijino brezmadežno spočetje in čistost. Legenda pravi, da so lilije zacvetele, ko se je nadangel Gabriel prikazal Mariji in ji povedal, da bo rodila Jezusa. Zato Gabriel na mnogih upodobitvah Mariji izroča belo lilijo. Lilija je tudi atribut nekaterih svetnikov, ki so se zelo trudili za čistost, kot so sv. Jožef, sv. Anton Padovanski in sv. Marija Goretti.

Razlaga svetopisemskega odlomka dneva

Slavite Boga v svojem telesu: 1 Kor 6,18-20

Bežite pred nečistovanjem. Vsak greh, ki ga stori človek, je zunaj telesa; kdor pa nečistuje, greši proti lastnemu telesu. Mar ne veste, da je vaše telo tempelj Svetega Duha, ki je v vas in ki ga imate od Boga? Ne pripadate sebi, saj ste bili odkupljeni za visoko ceno. Zato poveličujte Boga v svojem telesu.

Ta odlomek smo izbrali, ker poudarja a) pomembnost čistosti, b) svetost in pomembnost našega telesa v Božjih očeh ter c) uničevalno moč spolne nemoralnosti.

Sveti Pavel, ki je zapisal vrstice današnjega odlomka v pismo prebivalcem mesta Korint, je živel v družbi, ki je bila v mnogih pogledih podobna naši. Ena izmed podobnosti je odnos do spolnosti. Vse je bilo normalno in sprejemljivo, tudi prostitucija in prešuštvo. Zato so tudi nekateri kristjani v Korintu (podobno kot danes) razmišljali, da grehi na področju spolnosti niso pomembna stvar. Takšnemu razmišljanju se Pavel strogo zoperstavi, ker sta spolnost in naše telo tako sveta in tako pomembna, da ima nečistovanje hujše posledice kot večina drugih grehov. 

V odlomku Pavel najprej podaja strategijo, kako se soočiti s skušnjavami na področju čistosti: z begom. Pojdi stran. Ugasni ekran. Odpovej naročnino in zanimanje za kanal, ki prinaša opolzke vsebine. Prekini odnos z osebo, ki te navaja k nečistovanju … S skušnjavo se ni mogoče pogajati in pri grehu ni kompromisov. Gotovo je večina od nas že izkusila kaj podobnega: če se nismo zaustavili pri prvem nečistem pogledu, pri prvi neprimerni besedi, pri prvi neprimerni sliki na ekranu … je kaj hitro sledila še druga, pa tretja, četrta … 

Nadalje Pavel na kratko razloži, zakaj je čistost tako pomembna: ker nečistost v globino prizadene naše telo, ki je nekaj svetega, od Boga podarjenega in Bogu posvečenega. Imenuje ga celo tempelj. Kaj to pomeni? 

Tempelj je kraj, kjer se človek in Bog srečujeta, sobivata. Zato je vedno svet, posvečen prostor, namenjen odnosu med Bogom in človekom. Tako pomembno vlogo daje Pavel tudi našemu telesu. Tudi naše telo je tempelj, saj se preko njega (vsaj dokler smo na zemlji) srečujemo z Bogom. 

Nato Pavel pravi, da smo »bili odkupljeni za visoko ceno«. Jezus nas je s svojim trpljenjem in smrtjo odkupil od greha in naredil za svoje. Zato je naš pravilni odgovor na ta izkaz Božje ljubezni, da »poveličujemo Boga v svojem telesu«. To pomeni, da s telesom delamo le tiste stvari, za katere nas je Bog ustvaril in ki nas približujejo Njemu in njegovi ljubezni. In nečistovanje v to kategorijo nikakor ne sodi.

B) POGOVOR OB SVETOPISEMSKEM ODLOMKU DNEVA

Na začetku nekaj zapojemo in se priporočimo Svetemu Duhu. Sledilo bo osebno delo.
Vsak animator dobi list s SP odlomkom. V tišini vsak zase prebere odlomek in odgovori na vprašanja pod njim.

Slavite Boga v svojem telesu: 1 Kor 6,18-20

Bežite pred nečistovanjem. Vsak greh, ki ga stori človek, je zunaj telesa; kdor pa nečistuje, greši proti lastnemu telesu. Mar ne veste, da je vaše telo tempelj Svetega Duha, ki je v vas in ki ga imate od Boga? Ne pripadate sebi, saj ste bili odkupljeni za visoko ceno. Zato poveličujte Boga v svojem telesu.

Vprašanja za osebno delo:

  • Kaj pomeni, da je telo tempelj Svetega Duha?
  • Kako konkretno “negujemo” svoje telo, da ostane tempelj Svetega Duha?
  • Kakšen je tvoj odnos do svojega telesa?
  • Kaj meniš, da Pavel misli z besedo »nečistovanje«?
  • Za kakšno visoko ceno smo bili odkupljeni? Te to spomni na kakšen dogodek iz Svetega pisma? Kateri?

(Po presoji voditelja se lahko animatorji le pogovorijo o vprašanjih brez osebnega dela.)

Ko vsi razmislijo o vprašanju, eden izmed animatorjev še enkrat na glas prebere odlomek. Potem si animatorji v trojicah, kot sedijo, podelijo, kar jih je pri odlomku najbolj nagovorilo.

Na koncu voditelj povzame sporočilo odlomka in razloži osnovne pojme:

  • »Tempelj Svetega Duha«: V nas prebiva Bog, vase ga sprejmemo s hostijo; telo je svet kraj, v katerem in preko katerega se srečujemo z Bogom; naše življenje je sveto, ker nas je naredil in v nas prebiva Stvarnik vsega, kar živi.
  • »Nečistovanje«: Glede spolnosti ne ravnati, ne živeti v skladu z moralnimi načeli (razlaga SSKJ); nespoštovanje telesa (svojega in drugih); spolni odnosi neporočenega moškega in neporočene ženske zunaj zakona (Katekizem).
  • »Odkupljeni za visoko ceno«: Jezus je za nas umrl na križu in nas s tem odrešil, »odkupil«. Cena naše odkupitve je torej njegovo življenje.

C) MOLITEV OB VREDNOTI ČISTOSTI

Možnost A: Lilija in meč

(Ta molitev je namenjena za konec srečanja, ko smo že nekoliko spoznali vsebino čistosti oziroma za animatorje, ki to tematiko že bolje poznajo.)

Pred začetkom molitve animatorjem razdelimo natisnjene slike meča ter pisala, na sredino pa položimo veliko sliko lilije (nad njo je lahko napis: »Blagor čistim v srcu, kajti Boga bodo gledali.« (Mt 5,8)).

Uvod:

Voditelj: Simbol tretjega oratorijskega dne je lilija, ki je v krščanstvu že dolgo simbol Device Marije in čistosti. Bog naš želi čiste. Jezus je celo dejal: »Blagor čistim v srcu, kajti Boga bodo gledali« (Mt 5,8). Ozavestimo, kaj konkretno pomeni ta čistost – biti čist v srcu – in to skupaj zapišimo na liste lilije.

(Navodila/usmeritev za voditelja: Skupaj na liste lilije zapišemo področja našega življenja, naša dejanja, misli, način življenja …, vse, kjer se izkazuje čistost. Naj lilija ne bo le polna ‘ne-jev’ (v smislu: ne gledam pornografije, ne preklinjam), temveč naj govori o tem, kakšno naj bo življenje v čistosti. Kako naj živim, katere odločitve naj sprejemam, katere besede uporabljam, kako naj se oblačim, kakšno glasbo naj poslušam, katere filme naj gledam …)

Voditelj (ko so listi lilije zapolnjeni):

Ohranjati čistost – čiste misli, srce, besede in dejanja ni vedno lahko. Pravzaprav se moramo za to ves čas nekoliko boriti: sami s seboj, proti našim grešnim nagnjenjem in skušnjavam, proti toku in pritiskom družbe. Zato bomo to našo lilijo obdali z meči, ki prestavljajo ta boj. V molitvi bomo z božjo pomočjo premišljevali, na katerih področjih v naših življenjih se moramo še posebej truditi in boriti za čistost.

Znamenje križa

Voditelj: Povabimo na začetku med nas Svetega Duha.

Skupaj: Pridi, Sveti Duh, napolni srca svojih vernih in vžgi v njih ogenj svoje ljubezni.
Pošlji svojega Duha in prerojeni bomo – in prenovil boš obličje zemlje.

Voditelj: Molimo. Bog, naš Oče, Sveti Duh nas razsvetljuje in uči. Naj nam pomaga, da bomo v življenju spoznali, kaj je prav, in vselej radi sprejemali njegove spodbude. Po Kristusu, našem Gospodu. Amen.

Voditelj: V nekaj minutah tišine naj vsak premisli, na katerem področju se mora najbolj boriti za čistost. V pomoč so nam lahko besede, ki smo jih zapisali na lilijo. Svoj boj zapišite na hrbtno stran slike z mečem. Te meče bomo nato prilepili okrog lilije. Tako bomo našo borbo za čistost s sliko meča simbolično položili k Devici Mariji – liliji, in se s tem priporočili Mariji, naj nam pri tem boju pomaga.

Tišina za premišljevanje in zapisovanje

Pesem: Ščit in meč

Medtem ko pojemo, eden za drugim pristopamo k sliki lilije in naše meče prilepimo okrog nje – tako da so naši osebni zapisi na ‘skriti’ strani.

O Gospa moja; slava Očetu, znamenje križa

Možnost B: Molitev za bodočega moža/ženo

(Pred molitvijo je dobro za vsako dekle pripraviti listek z molitvijo za bodočega moža in za vsakega fanta listek z molitvijo za bodočo ženo.)

Znamenje križa

Animator 1: V tretjem dnevu oratorija spoznavamo čistost, kako je ta pomembna za naše življenje in življenje drugih in da jo iščemo skupaj z Bogom. Pri čistosti gre za pogumno dejanje, ki temelji na spoštovanju Boga v prvi vrsti, zatem samega sebe in drugega. Za čistost lahko prosimo skozi dnevne molitve, skozi pogovore z Bogom. Dobro je prositi tudi za pogum, da se za čistost odločimo in da jo ohranimo.

Animator 2: Izjemno pomembna je tudi izbira partnerja – fanta ali punce – ki bo to našo odločitev spoštoval in tudi sam cenil vrednoto čistosti. Le s takšno osebo bo čistost pojmovana kot sveta in bo pomemben del odnosa, ki ga gradimo z Bogom in njo oz. njim.

Tudi papež Frančišek nas mlade nagovarja v pismu Kristus živi (2019), da smo kristjani “normalni ljudje”, ki se znajo veseliti in uživati v lepih stvareh, vendar naj pri tem ostanemo zvesti Bogu in sebi.

Animator 1: »Res je, da udje Cerkve ne smemo biti “čudna bitja”. Vsi nas morajo čutiti kot brate in bližnje, kakor apostole, ki “so jih vsi ljudje imeli radi” (Aps 2,47; prim 4,21.33; 5,13). Hkrati pa si moramo upati biti drugačni, pokazati drugačne sanje od tistih, ki nam jih ponuja ta svet, pričevati za lepoto velikodušnosti, služenja, čistosti, moči, odpuščanje, zvestobe lastni poklicanosti, molitve, boja za pravico in skupno dobro, ljubezni do ubogih, družbenega prijateljstva« (Kristus živi, čl. 36).

Voditelj: Izročimo se Mariji, najčistejši osebi na zemlji, da bi nam pomagala, da bi znali ceniti vrednoto čistosti pri sebi in drugih ter po njej tudi živeli. Nato pa zmolimo še molitvi za bodočega moža oziroma bodočo ženo. (Razdelimo listke z molitvama.)

O Gospa moja

Molitev za bodočega moža:

Dekleta: Ljubi Oče, ki si v nebesih. Nekje živi fant, ki me išče, ki bom po tvoji volji smela biti njegova – oče najinih otrok. Ohrani ga čistega, daj mu moč, da se bo znal obvladati in bo plemenit zate in zame. Tudi mene varuj zanj. Orji in sej v najinih srcih zdaj v pomladi življenja, da bova močna in bova ob tvoji dobrotni roki zgradila Tebi ljubi in nama srečen dom.

Jezus, tebi živim. Jezus, tebi umrjem. Jezus, tvoja sem živa in mrtva. Amen.

Molitev za bodočo ženo:

Fantje: Gospod Bog, Oče nebeški, ti vidiš moje življenje, kot vidim jaz z gore pokrajino pred seboj. Ti veš, kje biva dekle, kateri naj grem naproti, da bo zapustila očeta in mater, mi bo vdana z vsem srcem in bo po tvoji volji moja -in jaz njen – s telesom in dušo.

Daj mi jasen pogled in potrpežljivost pri izbiri, presoji in odločitvi, da bom v resnični srčni ljubezni, ne pa v slepi strasti, našel pravo družico sebi in mater najinih otrok -tisto, ki si jo izbral zame ti, še preden sva živela.

Jezus, tebi živim. Jezus, tebi umrjem. Jezus, tvoj sem živ in mrtev. Amen.

Pesem: Ogenj, ki žge

Slava Očetu; znamenje križa

D) POGOVOR OB PRIČEVANJU ZALJUBLJENOST BREZ OBŽALOVANJA

Za osvetlitev področja čistosti, spolnosti in ljubezni je odličen pripomoček pričevanje zakoncev Jasona in Crystaline Evert z naslovom Zaljubljenost brez obžalovanja. Predvsem Jason je znan po svojih knjigah o teologiji telesa. Priporočamo, da si z animatorsko skupino ogledate celotno pričevanje in se o njem pogovorite. V pomoč so vam lahko spodnja vprašanja.

Vprašanja za pogovor:

  • Kako se ti je zdel nagovor Jasona in Crystaline Evert?
  • Kaj te je najbolj nagovorilo, kaj ti morda ni bilo razumljivo, se s čim ne strinjaš?
  • Katero del iz tega nagovora bi svetoval/a za ogled svojemu prijatelju, prijateljici, sošolcu, sošolki?
  • Ali ti sprejemaš Boga kot sogovornika in pomočnika glede zaljubljenosti in ljubezni?
  • Ali kdaj moliš za svojega fanta, dekle, za svojega bodočega moža, ženo?
  • Kakšne je razlika med ljubeznijo in poželenjem?
  • Ali verjameš, da vzdržnost pred poroko okrepi ljubezen in pomaga, da je zakon bolj trden? Zakaj?
  • Kako daleč je predaleč na zmenku?
  • Kako večina mladih danes gleda na pojav pornografije (je dobra, ker; je slaba, ker; vseeno če je ali če je ni ni, ker …)? Kako ti gledaš na pojav pornografije (zakaj sploh obstaja; kako jo lahko kontroliramo; je potrebno kontrolirati svoj odnos do nje …)?
  • Ali bi bilo po tvojem potrebno pornografijo prepovedati, omejiti? Kje je ključ do rešitve?
  • Se ti zdi pomembno ohraniti nedolžnost do poroke? Zakaj?
  • Do katere stopnje naj zraste ljubezen med fantom in dekletom, da sta pripravljena za spolni odnos?
  • Ali se strinjaš s trditvijo Crystaline: »Dekle bo fantu dala seks, da bi od njega dobila ljubezen. Fant bo dekletu dal ljubezen, da bi od nje dobil seks?«
  • Kdo naj bo po tvojem varuh dekletove čistosti – ona sama ali njen fant? Je najbolj pomembno, da dekle fantu postavi meje, ali je bolj pomembno, da ima fant meje v svoji glavi in srcu? Ali pa je to sploh neumno razmišljanje, saj imajo tako fantje kot dekleta enake probleme glede tega?
  • Si že doživel/a, da se je kdo norčeval iz krščanskega pogleda na ljubezen, čistost, zmernost, zdržnost in spodobnost?
  • Kako ti doživljaš povezavo in pomoč med zakramentom sv. spovedi in čistostjo ter močjo za ljubezen?
  • Ali tudi tebi pri ljubezni pomaga sv. maša in rožni venec?
  • Se ti zdi, da reklame, filmi in mediji oblikujejo naš pogled na to, kako naj bo ženska oblečena, kako naj izgleda?
  • Ali mediji vplivajo tudi na izgled in obnašanje moškega?
  • Ali je možno, da dekle ne ve, da se oblači izzivalno? Ali je možno, da fantje za svoje težave z nečistimi mislimi krivijo oblačenje deklet?
  • Kje je meja med spodobnim in nespodobnim oblačenjem? Ali se ta meja s časi in kulturo spreminja, ali pa je meja zapisana v naše gene?
  • Ali meniš, da je sodobni zahodni trend oblačenja nespodoben? Ali imajo morda bolj prav muslimani, kjer je ženska oz. dekle v celoti zakrita?
  • Kako se ti  zdi zgodba oz. prispodoba gospodarju in o psu, ki je lajal v grm in ga je gospodarju ubil? Ali je realno, da tako močno utišamo svojo vest, da ne slišimo njenega opozarjanja glede stranpoti nečistosti?
  • Ali se strinjaš, da je za zakon boljše, če fant in dekle pred poroko ne bivata skupaj? Zakaj?
  • Se ti zdi zaroka pomembna?
  • Jason in Crystalina pravita, da je pričakovanje zdržnosti od so-zaljubljenca test ljubezni. Kakšen pa je oz. bo tvoj test ljubezni?
  • Kako dobro poznaš kontracepcijske metode? Ali veš, katere kontracepcije so abortivne – da povzročijo oz. lahko povzročijo splav?
  • Ali poznaš naravno načrtovanje družine in ali veš, kje se lahko o njem poučiš?
  • Ali je možno začeti znova, potem ko izgubiš čistost/nedolžnost?
  • Zakaj se viša delež oseb, ki se ne poročijo, ampak živi skupaj brez poroke?
  • Kakšni so tvoji razlogi, ki govorijo, da se splača poročiti, in kakšni so tvoji zadržki glede poroke?
  • Kako močen je strah pred spolno prenosljivimi boleznimi danes? Kaj je po tvojem najboljši način za preprečevanje teh bolezni?
  • Napišite molitev za bodočega moža/ženo.

E) POGOVOR OB DOKUMENTARNEM FILMU: GLAVA, SRCE, SVET

Dokumentarec »Glava, srce, svet« je odličen dokumentarni film o pornografiji. V slovenščino so ga prevedli pri Zavodu Integrum in bili tako prijazni, da so ga delili z nami. Celoten dokumentarec je sestavljen iz treh delov (vsak dolg približno pol ure), na voljo pa je tudi nekoliko skrajšana različica v enem delu (traja 1 uro), ki je verjetno bolj primerna za ogled animatorske skupine. Za ogled potrebujete spodnje geslo.

Vabljeni, da si dokumentarec pogledate z animatorji ter se o njem pogovorite, saj se s pornografijo v takšni ali drugačni obliki sooča vsak izmed njih.

Dostop do posnetka:

Vsebinski pregled dokumentarca (v pomoč voditelju pogovora):

  • 70-letna raziskava s končnim spoznanjem, da srečo predstavljajo dobri odnosi.
  • Sheresina zgodba (študentka socialnega dela, ki ima izkušnjo odvisnosti).
  • Nevroplastični proces (oživčenje možganov na način, ki ga sami spodbudimo z aktivnostmi), upogljivost možganov (možgani se spreminjajo in preoblikujejo).
  • Ryanova zgodba (mlad bobnar, ki je bil odvisen in je pri 13 letih spolno nadlegoval vrstnico).
  • Ugotovitev dr. Kühn, da se center za nagrajevanje skrči pri tistih, ki gledajo pornografijo.
  • Zgodba italijanske opice, pri kateri se sprožijo možganska območja za fizično aktivnost, ko samo opazuje drugega, ki to počne (zrcalni nevroni).
  • Tinbergenova teorija nadnaravnega dražljaja (pretirane različice tega, kar je resnično), ki ga imamo sčasoma raje od naravnega.
  • Odvisnost – zatekanje k pornografiji za boljše počutje, neobvladljiva potreba po pornografiji.
  • Prizadeta sta center za nagrajevanje (iskanje ugodja; sproščanje dopamina) in prefrontalna skorja (presojanje), pri odvisnosti se povezava med tema centroma zrahlja.
  • Namen spolnosti se spremeni – namesto da bi povezovala, oddaljuje in izolira.
  • Izjava Gottmanovih, da pornografija uničuje odnose.
  • Travis in Emily: zasvojen mož in oče, ki je gledal pornografijo celo noč.
  • Ashina izkušnja: pornografija je spremenila njen pogled na moške, to podkrepijo tudi raziskave.
  • Pornografija nima veze z odnosi, gre za lastno zadovoljitev, potreba pa je čedalje večja.
  • Izkušnja mladega moškega, ki je iskal ženske po internetu.
  • Ash je začela verjeti, da je bistvo odnosa telesna intimnost.
  • Raziskave, ki so dokazale večje tveganje za ločitev pri tistih, ki gledajo pornografijo.
  • Emilyjina izpoved o izkušnji z možem, ki je imel afere z mnogimi ženskami in ni vedel, kaj želi v življenju; vprašanje smiselnosti reševanja vseh težkih odnosov (ta se je srečno obnesel).
  • Učinek na skupnost in primerjava s stopalom kipa sv. Petra v Rimu (mnogo majhnih dejanj ima velike učinke).
  • Deannina izkušnja 10 let v porno industriji, prenesti in igrati je morala tudi v posnetkih, kjer so bili z njo zelo nasilni (pomagala si je z alkoholom in protibolečinskimi tabletami).
  • Pornografske strani imajo več obiskov kot Netfliks, Amazon in Twitter skupaj. V enem letu ena spletna stran predvaja toliko posnetkov, da skupna dolžina znaša dobrih 50.000 let (toliko ur).
  • Vprašanje spolnih zlorab: gledalci povečujejo povpraševanje in možnosti spolnih zlorab.
  • Greg, igralec, ki dejanja v porno posnetkih ne more imenovati ljubljenje, ampak prostitucija.
  • Jessina zgodba, ki je bila zlorabljena v družini in pristala v pornografiji in trgovini z ljudmi.
  • Leksijina zgodba, še vedno ljudje gledajo posnetke, na katerih je ona, ko je posiljena.
  • Elizabeth je ugrabil nek moški, jo posiljeval in jo silil delati to, kar je videl v pornografiji.

Dodatni odgovori in pojasnila (za voditelja):

  • Zasvojenost s pornografijo spada pod nekemične zasvojenosti. Prepozna se jih po tem, da v veliki meri vplivajo na naše bistvene odnose in na naše opravljanje odgovornosti. Če začnejo bistvena področja življenja propadati, obstaja sum tudi na zasvojeno vedenje. Poleg tega je preprosta metoda to, da poskusimo samo z lastno odločitvijo (voljo) prekiniti z nekim obnašanjem. Če nam uspe za 90 dni, se običajno sum na zasvojenost ovrže.
  • Spolno nasilje – kaj je to? “V splošnem bi lahko spolno nasilje opredelili kot nezaželeno dejanje ali poskus dejanja, ki bolj ali manj neposredno namiguje na spolnost.” (Wikipedija)
  • Kakšna mera pornografije je še OK? Nobena. Vsaka podoba se vtisne v možgane in vpliva na naše dojemanje spolnosti, ki ga s tem popači.
  • Če bi želel prijatelj pomoč na tem področju – kje jo lahko dobi? – V Sloveniji se z nekemičnimi zasvojenostmi ukvarja nekaj ambulant (znan je Miha Kramli, Vipavčan), pedopsihiatri in psihiatri imajo osebe z nekemičnimi zasvojenostmi znotraj odprtih in zaprtih oddelkov, v največji meri pa se s temi problemi ukvarjajo terapevti in organizacije (npr. Logout, Safe.si, Inštitut Integrum).
  • Kaj pri posameznikih poveča možnost, da začnejo gledati pornografijo: stiska, navada, rana iz preteklosti, občutek osamljenosti, pretekla zloraba …
  • Kaj potem zmanjša možnost, da bi nekdo začel s tem: predvsem občutek pripadnosti in povezanosti z družino/fantom/punco/prijatelji. Tudi zdrave navade in zavedanje lastnih šibkosti.
  • Kako lahko pornografija vpliva na seksualno vedenje tistih, ki jo gledajo: najhujša oblika je erektilna disfunkcija, ko moški ne zmore več doživeti erekcije (nabreklosti penisa) pri spolnem odnosu z realno žensko, sicer pa nerealna pričakovanja vedno vodijo v nezadovoljstvo v realni spolnosti.

Vprašanja za pogovor po ogledu dokumentarnega filma:

Pomembno je, da način pogovora in vprašanja prilagodimo naši animatorski skupini (starosti, zrelosti, sestavi fantje/dekleta …). Lahko skupino razdelimo tudi na fante in dekleta in se pogovarjajo posebej.

V nadaljevanju je naštetih več vprašanj, o katerih se lahko pogovarjamo (preveč za en pogovor, zato je potrebno med njimi izbrati), lahko pa izberemo seveda tudi druga, če se nam zdijo primernejša za našo skupino.

  • Kako ste se počutili med filmom? Kaj pa sedaj? Katera spoznanja vam ostajajo v mislih?
  • Kako pornografija spremeni pogled na telo in nase? Kakšno vlogo ima tu sram? Običajno se vzbudi tudi občutek krivde, oboje pa se lahko potlači in gledamo naprej. Kako to vpliva na samopodobo (če imamo v sebi še čedalje bolj potlačen sram in občutek krivde)?
  • Kako pornografija vpliva na pogled na drugega človeka, na njegovo telo, na smisel ljubezenskih odnosov? Se vam zdi, da je zaradi pornografije še več zgodnje spolnosti?
  • Nekako že intuitivno vemo, da pornografija ni dobra. Zakaj se toliko ljudi prepriča v nasprotno in jo upravičuje, v katere pozitivne učinke verjamejo?
  • Ali je pornografija danes problem? Kakšen problem se vam zdi, da je pornografija v Sloveniji? Se nam zdi dokumentarec realen tudi za naš prostor? (Statistika strani Porn hub za registrirane slovenske uporabnike pravi, da v povprečju gledajo približno 10 minut vsak dan).
  • Kako vpliva pornografija na zaljubljenost in naše dojemanje izkazovanja ljubezni?
  • Zdaj, ko že nekaj vemo o škodljivosti pornografije: kako bi bilo najbolje reagirati v stiku s pornografijo (ne glede na to ali je namerno ali nenamerno)?
  • Na podlagi 50 pornografskih posnetkov so ugotovili, da ko nekdo udari osebo v posnetku, se ta v 95 % odzove z užitkom ali pa sploh ni odziva. Sporočilo je torej, da je nasilje normalen del intimnosti. Iz tega pa se gledalci (sploh mladi gledalci) učijo o spolnosti. Ali se je sploh potrebno “naučiti” intimnosti na podlagi izkušenj drugih? Zakaj tako mislite?
  • Obstaja zelo zelo majhna verjetnost, da ni povezave med pornografijo in spolnim nasiljem (odstotek možnosti je tako majhen, kot če bi iskali cent v milijardi nebotičnikov). V današnji družbi se veliko govori o nasilju (nasilje nad ženskami, nasilje v družini ipd.), spolnega nasilja pa včasih niti ne prepoznamo. Kaj za vas predstavlja pojem spolno nasilje, je to “le” posilstvo?
  • Trgovina z ljudmi je tudi prodajanje oseb za prostitucijo. V Jessinem primeru so z njo trgovali starši. Tudi med nami so znanci in prijatelji, ki so bili deležni zlorabe v domačem okolju. Kje bi vi začeli reševati problem takšnih zlorab, kako bi morali starši in bližnji zaščititi otroke, mlade?
  • Zgodbam tistih, ki so veliko gledali pornografijo, je skupno to, da so gledali čedalje bolj hardcore oz. težko in nasilno pornografijo. Kako pa lahko pri sebi dosežemo, da nehamo gledati, še preden postane problem? (Ker ko še ni problem, še ni “pravega razloga” za prenehanje.) Se je sploh mogoče kar odločiti in reči “ne bom več gledal/a”? Zakaj ja/ne?
  • Skrčena območja v možganih potrebujejo približno leto ali dve, da se obnovijo. Težava pri tem je, da ko se skrči center za nagrajevanje, se zmanjša občutenje zadovoljstva in veselja nasploh. Ali bi ljudje sploh posegali po pornografiji, če bi to vedeli? Zakaj še vedno ja/zakaj ne?
  • Uporabnikom pornografije se tveganje, da postanejo žaljivi in agresivni, potroji. Kaj to pomeni za družbo? Koliko agresije med nami je posledica pornografije in agresivnih vsebin, ki jih gledamo? Kako bi lahko v vsakodnevnem življenju opozarjali na problematiko pornografije?
  • Kakšne so vaše izkušnje s pornografijo? Kdaj ste se prvič srečali z njo? Ali tudi pri sebi opažate kakšne vplive, o katerih govori film, ki jih ima vaše dojemanje spolnosti, nasprotnega spola itd.?
  • Kaj lahko storimo (vsak izmed nas), da bi se bolje upirali skušnjavi pornografije?

F) DEJAVNOSTI NA TEMO ČISTOSTI

Lilija

Potrebščine: pokrivanka lilije, manjši kamenčki

Priprava pokrivanke: Na plakat narišemo lilijo. Lilijo nato prekrijemo z manjšimi kosi papirja.

V tej dej dejavnosti bodo animatorji odkrivali simbol tretjega dne. Glede na število animatorjev lahko dejavnost izvedete v eni skupini ali kot tekmovanje v več skupinah.

Animatorji morajo po eden naenkrat s kamenčkom zadeti del pokrivanke. Ko zadenejo še pokriti del, lahko le-tega odkrijejo. Z vsakim odkritim delom se pokaže del slike. Skupina lahko poda odgovor kadarkoli, ne potrebujejo razkriti celotne slike.

Po končani dejavnosti naj sledi še pogovor o simbolu. Nekaj predlaganih vprašanj:

  • Na kaj pomislite ob liliji?
  • Zakaj mislite, da je ravno lilija izbrana za simbol čistosti?
  • Poznate kakšno simboliko lilije? (V pomoč je lahko razlaga simbola spodaj.)*

Lilijino cvetje

Potrebščine: Velik list papirja, flomastri, papir, papirji za vsakega igralca

V tej dejavnosti bodo animatorji spoznali in razmišljali o simbolu tretjega dne.

Na velik list papirja ali platno narišimo obris lilije, vendar brez cvetnih listov.

Animatorje razdelimo v skupine po 4 ali 5. Vsaka skupina dobi list papirja ali platno z obrisom lilije. Naloga skupine je, da ustvari cvetne liste za lilijo. Lahko uporabi flomastre, papir … Vsaka skupina naj na cvetne liste napiše misli ali citate o čistosti, ljubezni, lepoti, upanju. Zapišejo lahko tudi svoje misli o liliji.

Ko končajo, vsaka skupina predstavi svoje delo in razloži, kaj cvetni listi in citati pomenijo zanje.

Pred začetkom ali na  koncu naj sledi še pogovor. V pomoč nam je lahko bo razlaga simbola.*

* S svojimi elegantnimi belimi trobentastimi cvetovi in sladkim vonjem je bela lilija že dolgo veljala za simbol čistosti. V krščanski simboliki in umetnosti je močno povezana z Devico Marijo. Njeni čisti beli cvetovi predstavljajo Marijino brezmadežno spočetje in čistost. Legenda pravi, da so lilije zacvetele, ko se je nadangel Gabriel prikazal Mariji in ji povedal, da bo rodila Jezusa. Zato Gabriel na mnogih upodobitvah Mariji izroča belo lilijo.

G) DRUGE UPORABNE POVEZAVE

Na spletu je ne temo spolnosti in čistosti veliko pričevanj in videov. Nekaj jih naštevamo v nadaljevanju. Morda pridejo prav za osebno rast ali pa za uporabo animatorski skupini.

V slovenščini:

V angleščini s slovenskimi podnapisi (vklopite avtomatični prevod podnapisov iz katerega od drugih jezikov):

V angleščini brez slovenskih podnapisov: